April Favoritter

Tips til hormonel ubalance, menstruationssmerter og akne

Hormonel ubalance tips p piller nelle noell Sidste onsdag skrev jeg første del af trilogien, om p-pille stop og hormonel ubalance (læs det her). Et emne, i har responderet helt vildt positivt på. Det gør mig super glad at i har lyst til at dele, så vi alle kan blive lidt klogere og forhåbentlig lære gode tips fra hinanden. Det er super sejt, TAK!

Jeg har som sagt, valgt at udvide emnet til en trilogi, hvor jeg i dag vil starte indefra. Næste onsdag bliver det med fokus på hvilket makeup der kan bruges til at skjule udbrud, som jeg kan forstå de fleste døjer med.

Inden jeg deler ud, vil jeg lige understrege at disse tips er fra egne erfaringer og selvom jeg efterhånden ved en del om kosttilskud. Er jeg ikke ekspert og kan derfor ikke sige hvad der 100% virker for dig. Så tag det du kan bruge og lad resten ligge

Jeg har valgt at dele det op i mine 7 vigtigste tips, du skal selvfølgelig ikke gå i gang med alle 7 fra start. Men måske over tid, vurdere hvad der virker bedst for dig. Alle 7 har over de sidste 2 år gjort, at jeg er 80% i mål, tilbage til min ”normale krop”.

1. Stress af! Når kroppen stresser påvirker det hormonet cortisol (stresshormonet), der ”æder” kroppens overskud og i stedet skaber ubalance i hormonerne. Gratis, svært men absolut det vigtigste du kan gøre.
2. Hent appen Clue! Denne app er helt gratis og enormt effektiv til at blive klogere på ens cyklus, hvor det går galt og hvor i måneden, hvilke symptomer kommer. Især hvis du ønsker/ikke ønsker at blive gravid, er denne app en god indikation om hvornår du kan eller ikke kan ”det frække”.

3. De første dage af min menstruation, forsøger jeg alt hvad jeg kan at holde fri. Dette har jeg gjort i et år nu, efter jeg sidste sommer talte med Laila Torsheim, der underviser i kvindelig yoga. Hun lærte mig meget om kvindens cyklus og krop. Hvor vigtigt det er for kvindekroppen at holde fri, især under menstruation og hvis du lider af smerter. Menstruationssmerter kan næsten måles op imod hvor stresset du har været siden sidste menstruation. Så husk pauserne – det gør virkelig en forskel.
4. Vitex augnus castus, fra solaray, fremmer progesteron og virker på nærmest alt indenfor hormonubalance. Du kan læse mere om dem HER. Jeg tager dem regelmæssigt, men dobbelt dosis ugen op til min menstruation, for at nedsætte for store hormonelle udsving.
5. Har du mange menstruationssmerter under menstruation, så prøv at droppe kaffen i en tid, eller ”bare” under din ægløsningsperiode. Det lyder måske skørt og jeg kan ikke forklare dig præcis hvorfor – men det gør smerterne markant mindre.
6. Døjer du med uren hud, så vil jeg klart anbefale Tumeric fra Vitaviva. En stærk antioxidant og betændelshæmmende kosttilskud, der er blevet en favorit hos mig. Jeg bruger det som kosttilskud, ansigtsmaske, knækker en kapsel, blander den med kokosolie og lader den sidde på ansigtet i 10-15 min, og i Golden milk.

7. Calcium Magnesium med D vitamin er også en stor ven i nød. Den hjælper enormt meget mod smerter under ægløsning og menstruationen. Magnesium i sig selv er muskelafslappende og kombinationen af både Cal, Mag og D-vitamin forstærker virkningen, samtidig med at virke afstressende på kroppen.

Jeg ved det blev et langt indlæg, men ville så gerne få det hele med. Som sagt ta’ hvad du kan bruge og lad resten ligge. Det tager tid at integrere de gode vaner, så husk at give det tid.

Del meget gerne dine tips i kommentarfeltet herunder :0)

Indlægget indeholder reklame links

Kærligst
N

   

3 kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

April Favoritter