Et nemt tip til at spise flere grøntsager

grøntsagssmoothie mere grønt

De fleste af os er med på, at vi skal have masser af grønt. Grove grønsager og bladgrønt gør bare noget godt for maskineriet, men nogle dage går det bare lidt hurtigt. Grød til morgen, frokost on the go og måske et par rubbere til aftensmad.

Pludselig har man ikke fået så meget grønt, og man har ikke orket at bikse en grønkålssalat med avocado, grape, blåbær og honningristede mandler sammen. Hvilket ellers smager ret godt.

Hvad gør man så? Man laver da en grøntsagssmoothie!  Det er måske ikke det, man har mest lyst til, når det er koldt udenfor, men det er en hurtig måde at få noget grønt indenbords. Det kan virke uoverskueligt med en masse opskrifter, som man skal følge på mål, så mit råd er, at man eksperimenterer sig frem. Hvis den ikke bliver lige i skabet, så kom ekstra vand i, så den bliver mere flydende – og så bare ned med den!

Læs eller genlæs: Sund og nem vegansk morgenmad

Du kan med fordel have ingredienser liggende i fryseren, så det er lige til at fyre i blenderen.

En hurtig grøntsagssmoothie kunne se sådan her ud:

 

Vand eller juice (hvis den skal være lidt sødere – brug evt. en frisk appelsin, hvor du bare lige fjerner skallen)

Frossen mango eller ananas

Frosne havtorn

Frossen spinat

Frossen grønkål

Frosne ærter

Frossen broccoli (hvis du er sej, det kan smage en del igennem)

Hvis der også lige skal lidt gode olier i, så kan du komme en skefuld chiafrø eller hampefrø i også.

Citron og ingefær er også altid gode supplementer men er jo ikke lige på frys og kræver lidt tilberedelse.

Der er så meget snak om grøntsagssmoothie og juice, og det er også virkelig utrolig sundt. Men det kan også blive et projekt. Det handler om, at gøre det nemt og overskueligt for dig selv, så du rent faktisk får det gjort.

En grøntsagssmoothie skal selvfølgelig heller ikke være en erstatning for sund og varieret kost, men den kan lette samvittigheden og give kroppen et godt grønt tilskud.

Kærligst

N

For flere tips og hverdagsglimt kan du følge mig på Instagram, samt min Facebook-side som jeg opdaterer jævnligt.

Husker du din kropspleje?

pleje til kroppen sommerkrop

Her i de kolde måneder er vi pakket ind i tøj fra top til tå og skænker måske derfor ikke kropspleje de store tanker. Det er koldt efter badet, og vi skynder os at få tøj på eller hoppe under dynen. Men lige om snart er det varmt igen, og så skal stængerne luftes, så måske vi alligevel skal dedikere lidt selvpleje og kærlighed til kroppen allerede nu.

 

Jeg har skrevet om det før i forbindelse med ansigtspleje, men det gælder også kropspleje. Vi har utrolig hårdt vand, som er med til at øge pH-værdien, og det er vores hud ikke glad for. Det udtørrer og irriterer vores hud, som i forvejen ikke kan lide for tør og kold luft udenfor samt radiatorvarm luft indenfor. Så selvom det er fristende at tage et langt og varmt bad i den kolde tid, så har vores hud bedst af knap så varme og kortere bade.

Hvis du føler dig ekstra udsat med tørhed og rødme efter bad, kan du investere i en pH-reguleret badeolie – f.eks. Lipikar Huile Lavante fra La Roche-Posay eller en pH-regulerende serum, som du kan smøre dig ind i efter bad. Der er Karmamejus nye Hero pH Solution 02 produkt virkelig netop en hero!

Når den del af vores kropspleje er på plads, vil mange af os også have godt af at få sat gang i blodcirkulationen. Det kan gøres med en tørbørste – så får du også eksfolieret huden blidt, og det kan være rart, hvis du har tør hud. Her har Karmameju også et rigtig fint udvalg. En hamphandske fra f.eks. The Body Shop er også en mulighed. En sugekop eller Gua Sha til kroppen sætter i den grad også gang i blodcirkulationen og strammer huden op. De er også super god omkring nakkepartiet, hvor mange af os nok er anspændte – især når vi bevæger os rundt ude i kulden og trækker skuldrene op om ørerne.

Når du bruger enten tørbørste, sugekop eller Gua Sha, skal du huske at køre mod hjertet, og med sidstnævnte skal der gerne noget smørelse til. Det behøver ikke at være fancy, du kan bruge kokosolie, hvis du er meget tør, mandelolie til semitør hud og jojobaolie til den knap så tørre hud. Uanset er det vigtigt at tænke kropspleje ind, så det ikke kun er ansigtet, der får en tur.

Læs eller genlæs: Olieguide til din hud

Gør det til forkælelsesritualer, og når så stængerne skal møde solen om et par måneder, så skulle du gerne føle dig strålende og have en lækker teint!

Tip: Hvis du har virkelig tør hud og skinneben, der bare er tørre uanset hvad, så er Matas’ carbamid fugtighedslotion guld værd. Den er forholdsvis klistret, så hold den til de ekstra tørre områder.

 

Kærligst

N

For flere tips og hverdagsglimt kan du følge mig på Instagram, samt min Facebook-side som jeg opdaterer jævnligt.

Hvornår har du sidst været kreativ?

kreativ kreativitet mindske stressHvornår har du sidst givet dig tid til at være kreativ?

De flestes hverdag er præget af rutiner, og det kan vi ikke lave om på. Der er som sådan heller ikke noget galt med rutiner. Hverdagsgøremål, arbejde og opgaver kommer vi ikke udenom, og mange mennesker har også brug for en form for struktur. Men jeg vil skyde på, at mange af os glemmer kreativiteten. Den frie leg, hvor vi både kan udfolde og udfordre vores fantasi.

 

Dagene går hurtigt for mange af os, men hvis der ikke var struktur, ville de bare svømme sammen. Ligesom hvis man er på ligge-og-slikke-sol-ferie, hvor man ikke kan huske, hvad man lavede hvilken dag. Hvis du er heldig at kunne udfolde dig kreativt i din hverdag, så er det virkelig noget at sætte pris på. For mange af os glemmer nok at udfordre sig selv på den front en gang i mellem. Hvilket er ærgerligt, fordi kreativitet kan stimulere os på en helt anden måde og mindske stress.

At være opslugt af noget og bruge sin fantasi, kan virke næsten terapeutisk- meditativt. Det vil gøre dig mere idérig, fordi du tvinger dig selv til at tænke anderledes. Hvilket kan være rigtig brugbart, når en opgave går i hårdknude. Ved at tænke ud af boksen, vil du med tiden blive hurtigere til at se løsninger, og måske din kreativitet vil hjælpe dig med at se muligheder, som du ellers ikke ville have fået øjnene op for.

Læs eller genlæs: bøje krop og sind

For et par år siden blomstrede det frem med ‘voksen-malebøger’. De er også super gode, hvis man skal have et kreativt pusterum, men ikke kan overskue at starte på et helt tomt lærred. Det kan også være en god måde at starte en kreativ proces op på, så du ikke sidder og bliver frustreret over, at du ikke kan komme på noget at udtrykke på det blanke papir. Vil du gerne udfordre dig selv lidt mere: Kopmaleri, hækleri, brodering Male på sten, lære at spille et instrument, sy, strikke, hækle. Lære at flette, lave collager af udklip fra magasiner, folde papir til dyr. Hvad end det nu kan være, som fanger din interesse. Alt tæller!

Det handler bare om at google løs efter ideer. En anden vigtig pointe er, at kreativitet er mange ting. Det behøver ikke være det helt store show, det kan også være et par kruseduller i en notesbog eller akvarel maling derhjemme.

Og husk: Det handler ikke om det færdige resultat, når det kommer til kreativitet for fornøjelsens skyld – det handler om processen.

 

Kærligst

N

For flere tips og hverdagsglimt kan du følge mig på Instagram, samt min Facebook-side som jeg opdaterer jævnligt.

Noget om at kæmpe

om at kæmpe er det kampen værd

Hvornår skal vi tage kampen op eller overgive os og undgå? Hvornår er kampen udmattelsen og energien værd? Og fejrer vi vores sejre?

 

Lidt abstrakt måske, men hver eneste dag tager vi en kamp. Med os selv, med kollegaer, skole og almene hverdagsting. Det kan være en kamp at komme ud af sengen, lave morgenmad og få sig selv slæbt ud ad døren. Og det er selvfølgelig kampe, som vi bliver nødt til at tage. Det er livet, og vi kommer ikke udenom det.

Men så er der kampe med venner, familie og andre mennesker i vores liv – der kunne flere af os måske stoppe op en gang i mellem og spørge: “Er det umagen værd?”. Konflikter skal ikke undgås for enhver pris, men de skal heller ikke tages helt uforbeholdent.

Hvad er vores mål med at tage kampen – og har vi overhovedet chance for at vinde den? og hvad ville det give mig at vinde denne kamp? Det kan f.eks. være, hvis du og en ven/veninde er uenige i en sag. I har hver jeres synspunkt, men du føler, at du har ret og vil gerne argumentere for din sag. Det kan være godt at udfordre hinanden, men nogle gange skal vi også lige træde et skridt tilbage og vurdere, om det er kampen værd. Hvis det kun skaber mere splid, må man også bare acceptere, at alle har deres synspunkt?

Vi har også de indre kampe om alt det, som vi gerne vil, men ikke når eller har overskud til. Starte i fitness, rydde op i vores liv i bedste KonMari stil eller hvad det kan være. Men her er det vigtigt, at vi ikke tager alle kampe på én gang. Og hvis du bare ikke er til fitness, så find måske en enkelsport eller prøv nogle træningsprogrammer hjemme. Der er så meget, vi hele tiden føler, at vi skal og burde gøre. Men det er endnu vigtigere, at vi får ryddet op i bunken af ”burde og dårlig samvittighed”. Det er nogle ukonstruktive kampe.

Og så er der det med, at mange af os glemmer at fejre de små sejre. For hver dag vi tager de små og store kampe med os selv eller andre – og ”vinder” – så skal vi huske at fejre det. Hvis det har været det mest uoverskuelige at skulle svinge benene ud fra dynens skjul, så skal man da huske at fejre, at det lykkedes! Det lyder måske en anelse fjollet, for vi skal jo heller ikke gå i selvsving over de små ting, som bare skal gøres. Men hvis du har en periode, hvor både små som store kampe dræner dig, så kan det hjælpe at sige til sig selv: ”Fedt, jeg gjorde det sgu!”. Plus taknemmelighed er den højest vibrerende energi du kan have, som tiltrækker mere at være taknemmelig for ;0)

Ros dig selv, det gør vi alle sammen alt for sjældent.

Kærligst

N

For flere tips og hverdagsglimt kan du følge mig på Instagram, samt min Facebook-side som jeg opdaterer jævnligt.

Aromaterapi-guide til hjemmebrug

aromaterapi guide olier guideHvad er æteriske olier og aromaterapi? Det lyder mere eksotisk, end det behøver at være – vi kan faktisk alle få gavn af aromaterapi i hverdagen. Det kræver bare lige, at vi ved hvordan.

Æteriske olier udvindes af planter, om det så er fra blade, frø, bark eller andet. I gennemsnit kan man udvinde ca. 1-2%, så æteriske olier er ret dyrebare. De er dog samtidig meget koncentrerede og drøje i brug – de fleste må f.eks. helst ikke bruges direkte på huden eller tages som tilskud men skal fortyndes i en vegetabilsk olie eller andet.

I aromaterapien kan æteriske olier bruges forskelligt sammen med vores forskellige sanser. Vi optager f.eks. deres gode egenskaber gennem huden, hvis vi smører os ind i en olie eller lotion tilsat æteriske olier. Nu hvor det er vinter og piv koldt, kan man f.eks. smøre kroppen ind i mandelolie eller håndopvarmet kokosolie og tilsætte 1-2 dråber lavendel, bergamotte eller appelsinblomst alt efter ens præference – gerne på fugtig hud efter bad, så er huden lettere modtagelig (obs på eventuelle allergier).

Det mest oplagte i aromaterapi er dog gennem vores lugtesans, og især hvis du er nybegynder og vil praktisere aromaterapi derhjemme, er æteriske olier som dufte et godt sted at starte.

Faktisk kan det være utrolig virkningsfuldt at stimulere sin lugtesans. Vores hukommelse er f.eks. tæt forbundet med vores lugtesans, fordi nervecellerne i næsen som de eneste sanseceller er direkte forbundet med vores hjernebark. Vores resterende basale sanser syns-, høre-, smags- og følesansen skal først ’ind og vende’ inden de kommunikeres til hjernebarken. Imens sendes dufte direkte til hjernebarken, som sender videre til vores limbiske system, der dealer med vores følelser og hukommelse. Det limbiske system har desuden stor betydning for vores fordøjelse, stress, hormonproduktion og seksualdrift. Vi kan faktisk også ’lære’ gennem dufte, og det er vores lugtesans, der hurtigst genkalder minder.

Så hvordan kan du bruge æteriske olier i forbindelse med lugtesansen?

Her kan du bruge Aromaterapi på i en duftlampe, hvor et stearinlys i bunden opvarmer en skål ovenover med vand og et par dråber æteriske olier – på den måde fordamper vandet og oliernes virkning frigives. Samme idé er det med en elektrisk diffuser, som igen frigiver damp gennem opvarmning af vand tilsat de ønskede æteriske olier. Alternativt kan man bruge en aromasten, hvor 3-5 olier dryppes på, og den kan jo placeres alle steder i hjemmet. Du kan også koge en god portion vand, dryppe æteriske olier i (5-10 dråber) og så inhalere dampen. Det er en ret virkningsfuld metode.

Jeg kan anbefale dig at kigge på disse to diffusere der begge er ret fine:

Rituals

Intuitioscph

Læs også:Te er ikke bare te

Hvis du også gerne vil have mulighed for at optage virkningerne af aromaterapi gennem kroppen, kan æterisk olie bruges i badet eller sammen med en massageolie – her bliver oplevelsen dog bedst, hvis du har et karbad og kan få en anden til at give massagen – det forøger bare nydelsen med 100%, og samtidig stimuleres følesansen.

Hvilke æteriske olier skal du så bruge til din aromaterapi? Det kommer helt an på, hvad du gerne vil opnå. Her er en kort oversigt:

Lavendel er kendt for dens beroligende effekt og kan virke afslappende og søvndyssende.

Bergamotte er god mod stress og beroliger sindet.

Pebermynte giver kropslig energi.

Citron giver mental energi samt løfter vores humør.

Eukalyptus kan løfte vores inspiration og skabe rum til nye idéer.

Ingefær er god mod kvalme og smerter.

Rose hjælper på uro og sorg.

Ylang ylang virker på din seksuelle udstråling og virker seksuelt stimulerende.

Grapefrugt skærper koncentrationen.

Cedertræ virker afslappende.

Basilikum dæmper nervøsitet.

Patchouli grounder dig og skaber jordforbindelse.

De æteriske olier har så mange egenskaber, og du kan skræddersy din aromaterapi alt efter, hvad du har behov for. Det er vigtigt at investere i ordentlig kvalitet, og de kan selvfølgende bruges på kryds og tværs og blandes, som du synes. Det er bare med at få gang i næseborene!

Kærligst

N

For flere tips og hverdagsglimt kan du følge mig på Instagram, samt min Facebook-side som jeg opdaterer jævnligt.