Mandag- hvad byder du mig?

Uren hud – Mine bedste tips

tips til uren hud voksen akneUren hud er noget mange voksne døjer med, specielt efter p-piller, stress og/eller forkert hudpleje.

Indenfor hudpleje er det uden tvivl spørgsmål til uren hud der fylder min indbakke allermest, hvorfor det også er et emne jeg har skrevet om en del gange her på bloggen.

Jeg vil I dette indlæg forsøge, at lave en oversigt over alle mine bedste råd samt tidligere indlæg – til at bekæmpe uren hud.

Det er jo ingen hemmelighed, at jeg selv døjer en del med uren hud. I perioder mere end andre. Hvorfor jeg selv har prøvet -og søgt på alt hvad der findes af produkter, kosttilskud og generelt tips indenfor området.

Jeg tør næsten sige at jeg har prøvet det HELE. Derfor ved jeg efterhånden også hvad der virker og ikke gør!

Meget kort fortalt har jeg lært at uren hud og generelt ubalance i kroppen typisk stammer fra en eller flere af disse tre hovedgrupper:

Forkert hudpleje
Stress
Hormonubalance


Først og fremmest er det vigtigt at kende sin hudtype.

Min erfaring fra min tid, som kosmetolog, er at de fleste fejlbehandler deres hud. Mange tror de har fedtet hud, selvom den er knastør og dem med fedtet hud er helt creme-og olie forskrækkede og shopper derfor de helt forkerte produkter.

Er du i tvivl om din hudtype, kan jeg anbefale dig at læse dette indlæg med min hudtype guide. Det er en let oversigt over de forskellige hudtyper, med produkttips og hjælp til at finde din hudtype.

Der er to generelle fejl mange begår når de forsøger at finde deres hudtype:
1. Man kigger på sin hud efter man har smurt produkter i ansigtet – det skal være inden lige efter afrensning, hvor huden er mest ren.
2. Mange tror at hudens naturlige olier er et tegn på en olieret hud, hvilket er helt forkert. Huden danner konstant talg (olie) på huden for at beskytte hudens barriere mod udefrakommende bakterier. Man kan sige det er hudens forsvarsmekaniske. Hvilket betyder den skal være der og faktisk er enormt vigtigt for en velfungerende hud. Stripper man huden fra de naturlige olier, har huden ikke noget forsvar og den vil reagere med endnu mere olie, sensitivitet og i nogle tilfælde allergi. Olier/talg skal altså være dér, det er blot et spørgsmål om mængden der kan justeres. Men det er vigtigt at forstå at fordi din hud producere talg betyder det ikke den nødvendigvis er fedtet, det kan også være fordi den er ekstra tør.

Så er der Stress – faktoren.
Stress kan vi vist hurtigt blive enige om ikke er godt for noget – specielt ikke for huden. Når du stresser danner du ekstra meget af stresshormonet: kortisol. Dette stresshormon æder alt nærring fra kroppen, cellerne og dermed huden (kort fortalt).
Hvorfor der ikke er noget af ”det gode” tilbage til din hud og den i stedet vil reagere med affaldsstoffer. Kroppen fungere nemlig sådan, at den konstant skal af med affaldsstoffer. Kan den ikke komme det igennem lever, nyrer og åndedræt (fordi hele systemet er ude af balance (stress)) bruger den huden.

Huden er, ifølge immunforsvaret, ikke en vigtig faktor for overlevelse, hvorfor den bliver brugt som en slags affaldsspand og resultere i uren hud.

Jeg har sagt mere om det og hvad du i stedet kan gøre i denne video om voksen – akne.

Til sidst er der hormonerne/hormonubalance, som også er kombineret med stress fordi det hele er hormoner og noget de fleste helt glemmer.

Hele kroppen er fyldt med hormoner, alt hvad du føler samt mange af kroppens processor er kombinationen af hormoner. Når dine hormoner, så er ude af balance, hvilket kan skyldes mange ting fx nye p-piller eller afslutning på p-piller, for meget ikke-økologisk mad eller stress.

Går der koks i hele systemet og kroppen reagere. Den kan reagere på mange måder, men mange vil opleve at det typisk sker igennem huden.

Det gode ved denne ubalance er, at du næsten altid selv kan gøre en forskel.
Det dårlige er, at det tager rigtig lang tid at finde frem til den rigtige løsning.

I mit tilfælde er jeg jo ”så heldig” at jeg både har PCO og endometriose kombineret med en hud der straks fortæller mig når jeg har spist noget forkert, er stresset eller på anden måde er i ubalance.

akne uren hud hormonubalance

Jeg har derfor nærmest konstant udbrud – desværre. Det er bare enormt svært at navigere i, men på den anden side også enormt rart, at huden er en form for indre spejl, så jeg hurtigere kan komme tilbage i balance.

De to faktorer der virkelig gør underværker for mine hormoner er uden tvivl min kost og stressniveau:

Spiser jeg meget sukker eller mælk vil jeg dagen efter have en eller flere udbrud. Den er stensikker.

Det samme gælder, hvis jeg ikke holder pauser imellem møder og glemmer at trække vejret, dybt ned i maven, i løbet af dagen bliver min hud også reaktiv og sart. Der er virkelig intet at tage fejl af.

Måske du også kan bruge disse tips i dit liv?

Jeg håber dette lange indlæg kunne give dig et overblik over de mange ting du faktisk kan gøre for at mindske uren hud og komme tilbage i balance.

Har du yderligere tips til uren hud så skriv dem gerne i kommentarfeltet – elsker at høre jeres tips!

Kærligst

N

For flere tips og hverdagsglimt kan du følge mig på Instagram, samt min Facebook-side som jeg opdaterer jævnligt.
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

 

Næste indlæg

Mandag- hvad byder du mig?