Har DU sensitiv hud? Så er disse tips til dig!

Mine 3 største fejl som selvstændig og hvad jeg har lært

mine største fejl som selvstændig, fejltagelser som selvstændigJeg tror på at, hvis man vil vokse som menneske skal man turde begå fejl, tage chancer og, vigtigst af alt, lære af de fejl man begår. Hvis man ikke begår fejl, har man ikke satset nok. Samtidig synes jeg også det er vigtigt at dele ud af sine fejl, så andre forhåbentlig kan blive klogere.

Som udgangspunkt er det, at være selvstændig nærmest 70% potentielle fejl og udfordringer. Man ved langt af vejen, ikke hvad der er op eller ned, hvornår pengene kommer ind eller om det er havregryn eller gourmet resten af måneden.

Alt er lidt et sats, i hvert fald det første lange stykke tid, hvorfor det er vigtigt at undgå de største fejl der kan bringe dig eller din virksomhed ud af fokus. For vigtigst af alt er fokus, fokus på dét der kan bringe vækst til din virksomhed og penge på kontoen.

Sammenligning

Hvilket bringer mig videre til den første fejl, nemlig sammenligning. Uanset hvilken branche du er i, tror jeg altid der vil være en form for sammenligning, hvor man holder (skarpt) øje med konkurrenten. Jeg har også været der, hvor jeg lige skulle tjekke (mange gange dagligt) om de mon havde lavet noget content der var bedre, flottere eller skarpere end mit.

KÆMPE FEJL! Når man har fokus på andre, mister man tid og fokus på sig selv og dermed den energi, man kunne have brugt på at vokse. Det er virkelig spildt tid. Især fordi det ikke ændre noget i dit brand, hvad konkurrenten laver. 

Nyt projekt

En anden stor fejl var da jeg startede en YouTube kanal med en kollega ”Noell & Noa”. Kanalen var som sådan ikke en fejl i sig selv, eller det vi producerede sammen. Fejlen var at det var en kanal udenfor mit brand, med et andet navn og en helt ny opstart oveni min egen nye blog.

Igen tog det fokus væk fra bloggen og det brand jeg var i gang med at skabe. Altid fokuser på dit brand før du starter noget nyt. Medmindre det er i samme navn eller relateret til dit brand.

Gratis arbejde

Så er der den meget kendte fejl, næsten alle former for kreative brancher oplever: Gratis arbejde.  Jeg har næsten altid arbejdet i et kreativt miljø, hvor der meget sjældent er noget stort budget. Hvorfor det med, at arbejde gratis er noget jeg har gjort en del gange.

Især som blogger er det nærmest forventet, at man skal arbejde gratis for en hårlak?! Hvilket er en massivt stor fejl at gå med til.

Først og fremmest har ALT arbejde en værdi, når du bruger din tid på noget, skaber det en værdi. Dernæst er det enormt svært, at få brands til at betale dig, hvis du allerede har arbejdet gratis. Du har jo allerede, underforstået, sagt at dit arbejde ikke er noget værd – hvorfor skulle de så betale dig?

Samtidig med dét undereliminere du også hele din branche og dens værdi ved at arbejde gratis. Du er med til at sænke standarden og få brands til at tro det er ok, at arbejde gratis.

Kender du andre professionelle brancher hvor gratis arbejde finder sted? Ikke rigtig vel..

Så selvfølgelig er det ikke ok, ikke at man ALTID skal have penge for alt, der kan være undtagelser. Men i hvert fald for 90% af dit arbejde.

Jeg håber du uanset om du er selvstændig eller ej kan bruge mine fejltagelser positivt i dit liv:0)

Kærligst

N

 

For flere tips og hverdagsglimt kan du følge mig på Instagram, samt min Facebook-side som jeg opdaterer jævnligt.
   

4 kommentarer

  • Jeg kan så godt nikke genkendende omkring det gratis arbejde, hvor virksomheder vil betale i produkter. Det gør jeg selv en gang imellem, hvis et event har budt sig! Det er en svær balance, og hvis man takker nej, så er der bare en anden der gør det. Vi skal have lukket ned for det ☺️🙌🏻

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Nellenoell

      JA! Det er nemlig vanvittigt svært og også derfor jeg vælger at sætte fokus på det. Hvis det fortsætter som det gør nu, lukker vi ganske enkelt vores egen branche, da ingen kan overleve ved at arbejde gratis. Det dur simpelthen ikke og derfor må vi turde sige NEJ!

      Jeg er helt enig i at der altid er én der vil gøre det gratis og tit og ofte “hende” firmaerne opsøger. Heldigvis er der også brands der kan se forskellen på kvaliteten af gratis arbejde og det betalte. Hvor der selvfølgelig ikke er tvivl om, at det betalte arbejde er der du giver noget ekstra af dig selv, din tid og energi -kvalitet frem for kvantitet.

      Så det afhænger selvfølgelig meget af hvad det er for et brand og hvor meget de går op i at markedsføre deres brand som kvalitet. Jeg oplever flere og flere brands der kommer tilbage med et økonomisk tilbud, hvis jeg først har takket nej, eller “pludselig” alligevel havde budget til et samarbejde.

      Det er helt sikkert en svær balance. Jeg skriver også tit om produkter, som jeg holder af uden betaling – fordi det har en værdi for mine læsere at høre om de produkter jeg selv bruger og elsker. Sålænge det ikke sker heletiden eller er forventet af brand.

      Alle burde respektere sig selv og det arbejde de producere for meget til, at ville arbejde gratis. Seriøst vi er et velfærdssamfund! Come On! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg kan helt sikkert bruge de her tips til noget, da jeg også er nogenlunde ny i blog universet, og så er det altid rart at få gode råd fra andre mere erfarne bloggere. Tak! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Nellenoell

      Velbekomme 🙂 Det kan nemlig være super svært, at navigere i blogland, eller hvilken som helst form for nyopstart. Dejligt du kan bruge min fejl til noget positivt 🙂

      Rigtig god søndag
      Kærligst
      N

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Har DU sensitiv hud? Så er disse tips til dig!