Velkommen til den nye version af Nellenoell.dk

Mad som misbrug

mad som misbrug nelle noell

I en verden hvor alt kører super stærkt, effektivt og gerne på tid. Kan det være ENORMT svært at få ro til at mærke efter. Helt basale behov som sult, toiletbesøg og søvn kan blive undertrygt og erstattes med ondt i maven, kaffe, manglende søvn og en masse sukker. Mange bruger mad som misbrug i kampen for at nå det hele.

Kender du dét, at nu mere stresset du er i din hverdag, nu mere kaffe, junk og sukker får du smidt indenbords uden at tænke over det?

Sådan har det sidste år af mit liv overvejende set ud. Selvom jeg lever vegetarisk og har nogle stabile sunde vaner, har store dele af min travle hverdag været præget af en form for sukker rush.

Morgenen starter måske med kaffe, bare lige for at komme i gang. Formiddagen foran computeren med arbejde. Bliver fyldt med små snacks, for at være mest mulig effektiv, selvfølgelig. Ved middagstid er det tid til frokost, typisk ude i byen med møder hvor brød, croissant kage eller endnu en kaffe kommer på bordet.

Så bliver det eftermiddag og man bliver træt, blodsukkeret daler og man har mest af alt lyst til en lur, men arbejder stadig – så er det vist tid til lidt flere snacks, måske en form for lemonade?

Det bliver aften, jeg er sent hjemme, blodsukkeret er nu helt i bund og jeg overskuer sgu ikke lige aftensmaden – det bliver take away!

Sådan kunne en typisk uge sagtens se ud for mig. Hvor alt fra stress, træthed, rastløshed, tristhed eller sorg, måske endda lykke bliver skåret over en kam med en sukker-stimuli elelr overspisning der gør, at jeg ”nemt” kommer over den følelse og tilbage til det jeg var i gang med.

Virker det bekendt? Er jeg mon den eneste der op til flere gange falder i denne fælde? De håber jeg virkelig ikke!

Her i sommerperioden hvor der har været lidt mere ”ro på” har jeg forsøgt at være mere opmærksom og lytte til kroppens signaler og behov. Specielt de sidste 14 dage har jeg afholdt mig 100% fra raffineret sukker og kun tilladt mig selv at drikke 2 kopper kaffe. Her taler vi også om det sukker der er i min soyayoghurt, mandelmælk, i de ”sunde” proteinbarer og den kokosvand jeg tit nyder?!

mad som misbrug nelle noell

Perioden uden sukker stoppede i går, det var absolut ikke en nem udfordring, da der er sukker i nærmest alt og hovedpine, sukker-depression, træthed og tristhed har fyldt en del. Sværest har været noget så basalt som følelserne, kroppens følelser der har fået lov at vise sig, uden jeg kunne dulme dem med kaffe og mad.

Det lyder på mange måder helt sygt, når jeg skriver det. Tror desværre bare det er en ond cirkel for mange. Jeg forsøgte, at drikke min anden kop kaffe i forgårs og blev decideret dårlig. Alt kørte på mig i flere timer efter og mit blodsukker føltes som om det var på speed. Det er jo på mange måder skørt, hvordan man konstant bomber kroppen med den slags, fordi det er blevet en hverdags-afhængighed.

Havde jeg kunne overskue mere end de 14 dage – havde jeg gjort det. Men jeg tror samtidig også på, at det er bedst, at tage de store projekter i små etaper, ellers går jeg simpelthen kold undervejs. Samtidig var de 14 dage også rigeligt til at få øjnene op for, hvad sukker og koffein gør ved krop og sind og hvorfor det ikke længere skal være en hverdags-ting, men kun en gang imellem.

Det var lidt tanker herfra, for nogle vil 14 dage uden sukker og med meget lidt kaffe være nemt. For andre en kæmpe udfordring. Uanset hvad håber jeg mit skribleri giver lidt refleksioner på din egen hverdag og hvad du fylder kroppen med.

Dulletip:

Hvis du gerne selv vil trappe lidt ned på sukker i hverdagen, kunne du helt simpelt starte med tre ting:

  1. Giv dig selv mere tid til at mærke efter – hvad er dit behov netop nu? Er du overhoved sulten måske ked af det eller stresset?
  2. Skær ned på kaffen, den påvirker blodsukkeret igennem hele dagen så man er mere tilbøjelig til at ryge på sukker
  3. Kig på emballagen på dine dagligdagsfødevare og se om der gemmer sig sukker, der er sukke i de mærkeligste ting

Husk alt handler om balance.

Rigtig god søndag

Kærligst

N

For flere tips og hverdagsglimt kan du følge mig på Instagram, samt min Facebook-side som jeg opdatere jævnligt.

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Velkommen til den nye version af Nellenoell.dk